fredag 12 augusti 2016

Kanebo Kate Powderless Liquid Foundation

Kate är vad jag har förstått ett av Kanebos billigare märken, och det är tillgängligt i ungefär varenda drugstore i Tokyo. Jag hade läst några recensioner på Powderless Liquid Foundation och hade inga skyhöga förväntningar på den, men plockade upp den eftersom priset var så pass bra.

Enligt Kate själva ska Powderless Liquid vara en lätt foundation som inte kräver något puder för att sättas. Den har SPF20, och det är typ all information som finns på Kates engelska hemsida. Produkten kommer i 6 nyanser med helt ologiska namn, av vilka jag har BE-C som ser ut som en av de mörkare färgerna på hemsidan. Den är typ en halv nyans för mörk för mig och för gul också, varfööööör köpte jag inte någon av de ljusare!? PO-B eller BR-C ser mer ut som rätt färg för mig.












































Förpackningen känns verkligen budget. Helt i plast med en plastpump. Stort plus ändå för pumpen.































Nyansen BE-C, som synes ganska mörk och gul... På bilden syns en pump. Till hela ansiktet använder jag kanske 2-3 pumpar. Jag gillar att det kommer ut för lite produkt för hela facet på en pump snarare än för mycket.




































På förpackningen står det ju "Powderless Liquid for COVER", så jag förväntade mig en foundation med riktigt hög täckning. Powderless Liquid har dock mer en medium täckning som kan byggas upp till hög. De ställena i mitt ansikte som ser för gula och mörka ut på bilden ovan är där jag applicerat två lager för full täckning.

Jag har använt Powderless Liquid både med och utan primer under, och den fungerar definitivt allra bäst med någon sorts silikonbaserad primer. Jag har applicerat den med fingrar, RTs Expert Face Brush och med Beautyblender, där Beautyblendern ger det bästa resultatet.

Powderless Liquid har faktiskt överraskat mig positivt. Förutom färgen som är off på mig, så är det här en så himla bra foundation. Den håller verkligen vad den lovar - jag behöver inte pudra! Jag pudrar a l l t i d min foundation, men denna går från liquid to powder på huden så det är helt onödigt. Trots det så blir den inte särskilt - om ens alls - kakig. Den ser inte direkt ut som min naturliga hy, men finishen blir fin och matt utan att se kakig eller ens pudrig ut (trots att den känns pudrig nog att skippa det sättande pudret). Den täcker porer väl, och efter två lager behöver jag knappt conceala röda märken och finnar. Jag gillar att spraya ansiktet med en face mist efter applikation av Powderless Liquid, för att få den att smälta in riktigt i huden.

Efter ca 5-6 timmar blir jag lite glansig i T-zonen och behöver blotta, och den har kakat sig liiiite runt mina näsborrar där jag är torr. Det är ändå väl godkänt. Den lägger sig lite lite i mina linjer i pannan, men inte alls lika mycket som andra foundations gör.














































Powderless Liquid är en perfekt sommarfoundation, men kan nog bli lite för fuktfattig för min hy i vinter.

Jag är så irriterad över att jag inte köpte rätt nyans. Jag betalade mellan 100 och 200kr för den här produkten i Japan, och den går att få tag på på Ebay för lite över 200kr. Jag gillar den så pass mycket att jag kommer att beställa den därifrån i en ljusare nyans.

Betyg: 4,5 av 5. Köpa igen? JA. I rätt nyans den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar