onsdag 13 juli 2016

Vichy Dermablend Corrective Foundation

Den här produkten använder jag som concealer och jag skrev om den som det här. Jag hade egentligen inte tänkt använda den som något annat än det, och tycker inte ens att den är så himla bra som concealer. Dessutom är nyansen 15 Opal alldeles för mörk för mig.

Men! Nu när jag är i Tokyo och har fått lite färg (solar inte aktivt men det är omöjligt att undvika solen här) så kommer jag undan med att använda Vichys Dermablend som foundation. Jag har nämligen kommit underfund med att jag inte gillar att ha endast puderfoundation. Klarar inte av det! Men ovanpå ett tunt lager av flytande foundation fungerar det ypperligt, särskilt där jag vill förstärka täckningen något.

Dermablend ska ge hög täckning, har SPF35 samt lovar att sitta i upp emot 16 timmar. Som om inte det vore nog ska den kännas lätt, inte vara synlig på huden samt vara lämplig för känslig hy (+icke-komodogen).


















































Förpackningen är en svart tub som verkligen för mina tankar till apotek... Kanske för att Vichy är ett riktigt apoteksmärke i Sverige.































I och med att nyansen 15 Opal inte är helt hundra, och det dessutom är 100% luftfuktighet och 30°C+ här varje dag, applicerar jag ett vääääldigt tunt lager i ansiktet. Lika mycket som syns på bilden. Dermablend är otroligt dryg, för det där lilla ger mig täckning i hela ansiktet.



































Jag har prövat att applicera Vichy Dermablend Corrective Foundation med fingrarna, vilket gör det enkelt att få till ett så tunt lager som jag vill ha. Jag har även använt RTs Expert Face Brush, som också fungerar ypperligt även om mer produkt går åt.

Som synes täcker den mycket bra! Finishen är inte matt, men inte heller glansig. Satin typ. Den täcker mina pormaskar på näsan väl och den sitter riktigt bra i Tokyos värme (med Bioré Watery Gel SPF50 som bas). Även om mitt ansikte blir smörets mamma i värmen, så sitter den mirakulöst kvar på ställen där foundation nästan alltid försvinner från mitt ansikte (hakan). Jag har i skrivande stund haft den på mig i ca 9 timmar, och den ser fortfarande OK ut.

Jag tycker att Dermablend syns lite på huden, men den ser inte kakig ut. Jag har foundations som syns mer. Den känns inte heller tung på något sätt. Mina linjer i pannan kommer inte undan, men de kommer inte undan någon foundation. Jag upplever inte att Vichy Dermablend lägger sig särskilt mycket i dem, men visst får jag stryka med fingrarna några gånger per dag.














































Här ovan med resten av sminket på. Det vill säga lite Chanel Vitalumière Loose Powder Foundation, Hourglass rouge i Incandescent Electra, plus ögonbryn (ögronbrynspalett från Shiseido Integrate) samt mascara. Nyansen är som sagt något mörk och något gul, men jag kommer undan med att använda den.

Betyg: 3,5 av 5. Det återstår att se om den fungerar lika fint i Sveriges torrare klimat, men gör den det kan jag tänka mig att köpa den i den ljusare nyansen 05 Opal, som borde passa mig lite bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar