söndag 10 juli 2016

Lumene Nude Perfection Fluid Foundation

Det här har varit min mest använda foundation sedan jag köpte den tidigt i våras. Den är inte perfekt, men jag gillar den riktigt mycket iallafall.

Nude Perfection beskrivs av Lumene som en "Lätt och transparent foundation som täcker väl och ger en naturlig matt finish." På förpackningen står det att den ska passa normal till fet hy och ge "sheer" (alltså låg) täckning. Jag har nyansen 1 Classic Beige, som också är den ljusaste nyansen. Denna foundation kommer tyvärr bara i fyra nyanser av beige, skärpning Lumene!














































Förpackningen är av glas och har en pump. Känns lite lyxigt för att vara en foundation i de lägre prisklasserna.
































Nude Perfection Fluid Foundation är serumliknande och väldigt rinnig. Som synes är den ljusaste nyansen ganska gul. På vintern kan jag inte använda denna foundation - den är för gul för mig. Jag hade önskat en något mer neutral ljusare färg, då hade jag kunnat komma undan med att använda den då jag är som ljusast.













































Jag tycker inte att täckningen på denna foundation är "sheer" någonstans. Snarare medium som går att bygga upp ännu mer om en vill. Finishen är satin/lystrig, inte matt som utlovat. Det tar ett tag innan den sätter sig på huden och jag måste absolut pudra om den inte ska glida runt.

Jag har testat Nude Perfection Fluid över två olika hudvårdsbaser samt med tre olika verktyg:


Laura Mercier Primer SPF30
Den här basen är alldeles för återfuktande för att passa ihop med denna foundation på min hy. Även om det står på flaskan att Nude Perfection passar normal till oljig hy, tycker jag INTE att den passar oljig hy. Produkten är så återfuktande/oljig i sig att det blir smörfest på en oljig hy, eller ovanpå oljiga produkter på en normal hud (som i det här fallet).


Bioré Watery Gel SPF50
Nude Perfection blir myyyycket finare ovanpå denna bas, som är satinmatt. Har funkat super!


Fingrarna
Det här är vad Lumene själva rekommenderar att en applicerar produkten med, och det funkar faktiskt mycket bra. Det ska sägas att Nude Perfection Fluid Foundation går att applicera med vilket verktyg som helst - resultatet blir ändå bra. Men med fingrarna går det både snabbt, och en använder minimalt med produkt. Jag tycker det blir bäst om jag applicerar med cirkulerande rörelser - det här är ingen foundation som har någon fördel av att klappas in i huden.


Real Techniques Expert Face Brush
Även med RTs Expert Face Brush går appliceringen lätt som en plätt. Jag upplever att täckningen kanske blir något högre med denna borste.


Beautyblender
Jag har två varianter, det rosa originalet samt Real Techniques Complexion Sponge. Jag älskar att använda originalet till typ ALLT, men till just denna foundation föredrar jag Complexion Sponge från RT. Eftersom konsistensen på Nude Perfection Fluid är så pass rinnig, upplever jag att Beautyblender suger upp väldigt mycket produkt. Även om applikationen blir superfin, krävs minst en pump för hela ansiktet VS drygt en halv pump om jag använder borste/fingrar. RTs Complexion Sponge har inte lika stora porer och suger därmed inte upp lika mycket produkt. Den tycker jag ligger på nästan samma nivå som fingrar/borste, men lite mer produkt går såklart åt ändå.


Det negativa med Nude Perfection Fluid Foundation är att den beskrivs passa för helt fel hudtyp. Den är inte heller matt, som utlovat. För mig är det inget negativt men jag är besviken på att den ljusaste färgen ändå är något mörk och gul på mig. Eftersom produkten är så pass återfuktande/lystrig skulle jag vilja använda den på vintern. Men det går inte, för på vintern är den för mörk för mig. En annan negativ sak är att den ibland (men inte alltid) blir kakig i min panna när jag lägger puder över. Vet inte varför det bara händer ibland, men det är irriterande. Den lägger sig även i mina linjer i pannan väldigt snabbt, oundvikligt såklart, men den fortsätter lägga sig där resten av dagen också.

Jag köpte min flaska hos Eleven när de hade kampanj på Lumene. Normalt ligger priset på 159kr för 30ml, bra pris för den här produkten!

Betyg: 4 av 5. Den har några negativa sidor som gör att det inte blir högre betyg, men den är ändå en favorit. Särskilt för så bra pris! Köpa igen? Mycket möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar