lördag 30 juli 2016

Living Proof Curl Conditioning Wash

Det här schampot/balsamtvätten köpte jag inför resan i hopp om att minimera min packning. Jag tänkte eliminera steget av att använda balsam, vilket jag i och för sig gjorde. Meeeen...

Först lite om mitt hår. Jag har lockigt/vågigt hår som just nu går lite nedanför öronen och är helt ofärgat/obehandlat. Det är tunt och fint, och när jag har längre hår är det visserligen lockigt/vågigt med en del korkskruvar, men samtidigt väldigt platt och volymlöst. Det kan även vara lite frissigt och flygigt om jag inte använder balsam eller stylingprodukter. Längderna tenderade innan att vara lite torra och min hårbotten normal till fet. Sedan jag klippte av håret för ca 2 månader sedan har jag upplevt det som myyycket fetare än innan. Mina korta längder har i snitt blivit feta (alltså ända ut i topparna) två dagar efter tvätt.





























Living Proofs Curl Conditioning Wash ska rengöra och ha en balsameffekt i ett steg. Den ska skonsamt rengöra och definiera lockarna och ska masseras runt i vått hår i ca 1-2 minuter. Jag har i perioder använt balsammetoden när jag var yngre, och det här är ett tvättbalsam, men till skillnad från de balsam en brukar använda med BM så heter det faktiskt tvättbalsam. Jag har ingen aning om det är godkänt BM-balsam, men jag har använt produkter innan denna med silikoner etc i, utan att ha kört någon sista tvätt innan jag började använda Curl Conditioning Wash.















































Nytvättat hår - lockigare än vanligt.

Curl Conditioning Wash ser ut och uppför sig som ett vanligt balsam. Precis som med balsammetoden upplever jag att mycket produkt går åt vid varje tvätt. Jag har varit väldigt noga med att massera in produkten ordentligt i hela hårbottnen och verkligen masserat i ca 3-5 minuter. Det har gått lite snabbare att duscha och tvätta håret sedan jag började använda Curl Conditioning Wash och håret har blivit utrett direkt när jag sköljt ur balsamet.

När jag använt den här produkten har jag inte alls behövt några stylingprodukter efter tvätt. Det jag vanligtvis använder är någon sorts curl cream, men det har alltså varit överflödigt. Jag har provat att använda Living Proofs Curl Enhancing Styling Mousse i samband med Curl Conditioning Wash men då blev mitt hår både fett och krispigt på samma gång, det var definitivt överflödigt.

Jag har verkligen tyckt om hur mitt hår blivit av Living Proofs Curl Conditioning Wash. Mina lockar har blivit sååå fina, återfuktade och definierade utan friss i sikte. Jag tycker också att lukten är fräsch och den sitter i ca 2 dagar.

Curl Conditioning Wash har absolut gjort mitt hår rent men nackdelen är att det sedan blivit fett sååå snabbt. Jag har varit tvungen att tvätta håret varannan dag och det har inte gått att stå ut längre ens med mängder av torrschampo. Det i kombination med att så mycket produkt gått åt vid varje tvätt har gjort att flaskan på 340ml tagit slut på ca 2-3 veckor. Lite för fort med tanke på att den kostar 249kr. Om jag skulle köpa om igen skulle det innebära 500kr i månaden endast på att tvätta håret, vilket nu när jag skriver ut det kanske ändå inte är så orimligt med tanke på att jag inte behöver styla håret utan bara låta det torka...

Betyg: 4 av 5. Jag skulle kunna tänka mig att ha den här hemma och värva mellan vanliga schampotvättar och använda när jag har bråttom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar