lördag 30 juli 2016

Chanel Vitalumière Loose Powder Foundation SPF15

Den här otrooooooligt dyra produkten inhandlade jag i början av sommaren som det här årets sommarfoundation. Varför jag envisas med att ha puderfoundation på sommaren trots att jag generellt _inte_ gillar puderfoundation är ett mysterium. Men, Chanel är Chanel och jag kan inte förneka att jag njutit lite av att använda den.

Vitalumière Loose Powder Foundation ska vara utjämnande och bete sig som en "andra hud". Dessutom ska den vara mjukt ljusreflekterande och ge samma effekt som en flytande foundation på huden.






























Förpackningen är ganska lyxig. Den ligger lätt i handen och är visserligen gjord av plast men denna är frostad och locket är glansigt. Som om inte det vore nog så får en med en liten kabukiborste som är såååå mjuk. Jag gillar inte kabukiborstar och har faktiskt bara använt borsten någon gång, men gillar att sitta och stryka den mot ansiktet (creepy jag vet) pga mjukheten.
































När en skruvar av locket så finns inte den klassiska hål-i-plast-varianten som fördelar produkten, utan ett sorts nät som jag doppar borsten i för att få upp produkt. Jag har färg N°2 som fungerar nu på sommaren men som garanterat kommer vara för mörk under vinterhalvåret.

Det första som slår mig när jag skruvar av locket är att denna puderfoundation är starkt parfymerad. För mig gör det inget, jag tycker den luktar väldigt gott, men den är inget för de som inte gillar parfym i smink.



































Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Vissa gånger gillar jag Chanel Vitalumière Loose Powder Foundation och andra inte alls. Som synes täcker den inte riktigt röda märken och ärr, men jämnar ut hudtonen rätt fint. Jag tycker inte om att använda den över concealer - kan bero på att jag inte har någon bra concealer just nu - eftersom den liksom fastnar i concealern, och använder jag för mycket produkt känns det lätt kakigt.

Min hy har en del struktur, typ små knottror och ojämnheter, och detta tycker jag att puderfoundation generellt (så även Vitalumière) accentuerar. Det finns två sätt som jag kommit fram till att jag tycker om att använda denna foundation:

  • De dagar jag inte orkar använda så mycket smink utan snabbt vill göra mig iordning. Här har jag märkt att den fungerar bäst några timmar efter att jag applicerat dagkräm och solskydd, när min hys naturliga oljor kommit fram.
  • Över flytande foundation punktvis för att uppnå lite högre täckning. Det här sättet skulle säkert fungera bra för sig självt i kalla klimat, eftersom Chanel Vitalumière inte är så pudrig utan mer krämig på huden. Här i Japan måste jag sätta den med ett settingpuder för att inte bli allt för blank senare under dagen.
Den gör ett ganska bra jobb med att dölja mina porer på näsan, och ser faktiskt oändligt mycket bättre ut än den andra puderfoundation jag har testat under den här resan. Jag har applicerat den med en gammal EcoTools-borste (typ en ganska stor puderborste) som inte är ideal om en vill ha superhög täckning, men jag tycker att det har fungerat bra.













































Vitalumière Loose Powder Foundation ser ändå ganska bra ut på bild, och jag kommer nog definitivt använda upp den. Särskilt under perioder då min hy är i bra skick och jag inte känner mig i så himla stort behov av full täckning utan snarare vill ha något snabbt. 

Jag kommer inte ihåg (har förträngt) hur mycket den kostar, men jag tror mellan sju- och åttahundra riksdaler. Inte billigt och helt ärligt, inte värt det. Det var kul att prova, men jag kommer inte att köpa den igen.

Betyg: 3 av 5. Köpa igen? Nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar