tisdag 17 maj 2016

Laura Mercier Foundation Primer Protect SPF30

Disclaimer: Jag jobbar ibland extra på Skincity där denna produkt säljs. Produkten är självklart köpt av mig och åsikterna som uttrycks är mina egna. Denna blogg är inte på något sätt associerad med Skincity.

För några månader sedan var jag väldigt inne på multiprodukter, till exempel primers med solskydd i. Jag sneglade bland annat på Chantecailles variant men köpte till slut Laura Merciers, eftersom den kostar ganska mycket mindre.

Laura Merciers Primer Protect beskrivs som en lätt, krämig gel som ska hålla foundation på plats hela dagen. Den beskrivs som ideal för normal till kombinationshud.











































Primern kommer i en klassisk plasttub...






































Laura Merciers Primer Protect innehåller faktiskt inga silikoner, till skillnad från de flesta andra primers. Den känns som en gelkräm precis som beskrivet. Dock håller jag inte med om att den passar en kombinationshy. Som bekant måste en använda relativt mycket produkt när det kommer till solskydd, för att faktiskt få det skydd produkten säger sig ge. Primer Protect är så pass återfuktande att själva primerfunktionen faktiskt störs av det, särskilt när jag använder så mycket produkt som jag anser krävs för att få användning för solskyddet.

För de med kombinationshy eller fet hy skulle den här produkten säkert kunna ersätta dagkrämen. Jag använde den mycket i vintras, då det passade att ha den över dagkräm. Då uppskattade jag även primerns lite oljiga finish eftersom jag var snustorr.

Nu när det är lite varmare, och min hudtyp är mer normal/kombination uppskattar jag inte Primer Protect lika mycket. Den är helt enkelt för kraftig för min hy, för att fungera som primer. Den varken förlänger tiden min foundation sitter på huden eller gör applikationen av foundation extra enkel / snygg, något som jag tycker att en primer ska göra. Jag har insett att multiprodukter helt enkelt inte passar så bra för mig. Det är bättre att köra på solskydd och primer separat.

Sammanfattningsvis förmodligen en bra produkt för torr hy året om, och normal/kombinationshy på vintern. För mig fungerar den bra under matterande foundations också, men jag använder inte många sådana. Priset ligger på ca 379kr/50ml och även om jag använder mycket produkt vid varje applikation tycker jag den räcker ett bra tag.

Betyg: 3 av 5. Köpa igen? Nej troligtvis inte. Däremot kan jag tänka mig att pröva en renodlad primer från Laura Mercier, utan solskydd. Till exempel Original eller Oil Free.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar