lördag 14 maj 2016

Eucerin Sun Cream Tinted CC Medium SPF50+

Solskydd är alltid roligt att testa, för bra solskydd är något jag aldrig kan få nog av. Det ska dock sägas att jag inte testat hur bra solskyddet skyddar mot solen då jag inte varit särskilt mycket i solen på sistone och inte solar aktivt.

Eucerin Sun Cream Tinted CC beskrivs som en solkräm för ansiktet med högt skydd mot UV-strålar som ska "förbättra" (utjämna kanske är ett bättre ordval?) hudtonen. Finishen ska vara matt och krämen icke-komodogen. Ska passa alla hudtyper, även känslig hy.





















































Förpackningen känns som en klassisk Eucerin; vit plast. Förpackningen har en pump vilket verkligen uppskattas, jag föredrar det alla dagar framför till exempel vanliga tuber.

Den här krämen är min första erfarenhet av solkräm med pigment. Innan användning förväntade jag mig en lätt tonad, relativt rinnig kräm. Jag såg på denna kräm som ett solskydd i första hand, som jag applicerade efter min dagkräm.


































Krämen är dock allt annat än rinnig och mycket mer pigmenterad än jag väntade mig. Färgen medium beskrivs passa mellanljusa till medium hudtoner vilket är några nyanser för mörkt för mig. Jag gissade att den skulle vara lite mörk redan när jag swatchade på hand i butik men eftersom min förväntning ändå inte var att den skulle vara såpass tjock (swatchade för lite produkt för att märka av det) trodde jag inte det skulle vara något problem.




































Meeeen den gav mer täckning / färg än väntat. Som synes är den alldeles för mörk för min hudton. Även om "CC" finns med i namnet på produkten beskrivs den ändå som en tonad solkräm i första hand. Jag tycker dock att Sun Cream Tinted CC påminner mer om en CC-kräm. Det blir så kluvet för mig med sådana här typer av produkter som ska vara "2-i-1", de funkar inte riktigt för mig. Jag vet inte hur jag ska använda dem.

Själva känslan av krämen är bra, finishen är matt och den går in i huden snabbt, utan att torka ut. Tyvärr blir resultatet inte jämnt, det syns särskilt tydligt vid mitt hårfäste där den liksom fastnar i babyhår.

Dosering finner jag tyvärr jättesvår. Det står tydligt på förpackningen att en måste applicera tillräcklig mängd kräm för att faktiskt få det solskyddet den ska ge. Därför applicerade jag i början väldigt mycket, minst en pump. Men, så mycket produkt blir verkligen inte fint på huden. Det blir ett tjockt, pigmenterat lager som vartefter dagen går känns riktigt greasy och ofräscht. Då har jag ändå inte superoljig hy, men kan bli lite glansig i T-zonen efter några timmar.

Sun Cream Tinted CC ser absolut bäst ut (på mig) applicerad i tunna lager. Men hallå... Ett solskydd ska inte appliceras tunt. Det känns som en riktigt dålig trade-off: endera ser den bra ut på huden eller så får en ordentligt skydd mot solen.

Jag har märkt att den fungerar bättre under flytande foundation av någon anledning. Den ojämna pigmenteringen och den för mörka färgen avhjälps såklart av min foundation. Jag upplever inte heller att den blir lika greasy under flytande foundation som under till exempel puderfoundation.













































På bilden ovan har jag lagt till lite färgat puder i min vanliga ljusa färg, vilket jämnade ut färgen något. Dock är den uppenbart alldeles för mörk ändå.

Priset för Eucerin Sun Cream Tinted CC Medium SPF50+ ligger på ca 175kr, vilket är ett riktigt bra pris. Jag skulle tro att den passar alla hudtyper. Det här är nog en bra produkt - om en ligger inom färgspektrat tonen på solkrämen täcker. Tyvärr känns detta spektra väldigt smalt, både åt det ljusa och mörka hållet.

Betyg: 3 av 5. Detta bortsett från att tonen är helt fel för mig. Köpa igen? Nej. Dock kan jag tänka mig att pröva en otonad solkräm från Eucerin eftersom jag gillar finishen (och priset). Till exempel Sun Fluid Anti-Age SPF 50 eller Sun Fluid Mattifying SPF 50.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar