måndag 25 april 2016

Hudvårdsrutin & Wishlist

Just nu använder jag mest (men inte bara) produkter från Biodroga MD i min hudvårdsrutin. Vissa gillar jag mycket, andra mindre. Ingen har varit så bra att jag känner att jag måste köpa om den på en gång, så vartefter produkter tar slut kommer jag att gå över till andra märken. Min hud är extremt hormonell för tillfället med världens akneutbrott på vänstra kinden och käken som jag haft i över en vecka snart. Även om en del av de Biodrogaprodukter jag använder är anpassade till en bland och oren hy, passar de inte mig. De har tyvärr inte gjort någon skillnad på mina utbrott och min hy har känts lite för torr och stram på sistone, men ändå kunnat bli rejält fet på dagen. Varken min hud eller mina hormoner verkar vara i balans.

Om två månader åker jag till Tokyo där jag ska vara i fem veckor. På det temat tänkte jag gå över till asiatiska märken och skaffa mig en K-beauty rutin. Jag vet inte hur tillgängliga koreanska märken är i Tokyo, så jag la en order hos Jolse idag, på produkter inom kategorier som snart kräver påfyllning här hemma.

Jag köpte följande:































Benton Snail Bee High Content Essence
Ett essence, som jag läst mig till ska vara mest lik en gel och som jag avser använda som serum på morgonen (till en början, möjligtvis även på kvällen senare). Består till 90% av snigelsekret, men innehåller förutom det en del andra ingredienser som ser goa ut. Bland annat aloe, glycerin och en rad olika växtextrakt. Detta essence har fått högsta betyg i många bloggar och min hy är (iallafall just nu) i grovt behov av någonting milt medan detta akneutbrott - som jag hoppas snart är över - läker ut.

Benton Snail Bee High Content Mask Pack
För att köra vidare på samma spår, sheet mask som också den fått bra recensioner. Detta blir en så kallad "fredags-måndagsmask" för mig, en återfuktande mask att lägga efter lite grövre exfoliering.

Etude House I Need You Mask Sheet - Vitacomplex
Ännu en återfuktande sheet mask, som fått bra betyg hos Fifty Shades of Snail. Say no more.

Innisfree It's Real Squeeze Mask - Manuka Honey
Som ovan. Manukahonung känns som ett säkert kort i sommar också, efter dagar i solen.

The Face Shop Real Nature Face Mask Kelp
Även denna får bra betyg hos Fiddy. Litar blint på det hon skriver, så ska bli spännande att se vad jag tycker.

Det här känns som en bra mjukstart till en K-Beautyrutin. Jag kommer inte anamma någon 12-stegsrutin för det tillåter nog inte ekonomin (även om många av dessa typer av produkter har lägre priser än sådant jag vanligtvis köper). Åtminstone inte i sommar, då min hud lutar mer åt det oljiga hållet. Till vintern när jag blir torr som fnöske kan jag inte make any promises...

För att få en fullständig rutin saknas dock lite saker. Jag har ett spreadsheet innehållandes produkter jag vill testa, och utifrån detta har jag gjort en liten wish list, som jag förhoppningsvis kommer komma ihåg att kika på när det väl blir dags att köpa produkter inom kategorierna nedan... Jag har de senaste månaderna blivit mer och mer sugen på att använda en fullständig rutin med produkter från samma märke. En hel del Benton lär det alltså bli.






























2nd cleanser: Jag har faktiskt en del rengöringar på lager som ska användas upp innan jag köper ny. Men när det väl är dags för ny rengöring är jag sugen på Bentons Honest Cleansing Foam. Bubblare är Tosowoong Enzyme Powder Wash.

Toner kväll: Jag planerar att dra ner rejält på syrorna i sommar. Men på kvällen tänker jag ändå använda Benton Aloe BHA Skin Toner, för mild exfoliering. Bubblare här är alla former av BHA och AHA från CosRX.

Serum nr 2 kväll: Efter toner och essence och innan nattkräm skulle jag vilja inkorporera Benton Aloe Propolis Gel. För maximal lugnande effekt på huden.

Nattkräm: Föga chockerande kanske - Benton Snail Bee High Content Steam Cream. Bubblare i denna kategori är CosRX Nourishing Rice Overnight Spa Mask.

Toner morgon: Benton Snail Bee High Content Skin, som såklart fortsätter på snigelsekretspåret samt innehåller en massa mysiga ingredienser (hoppas min hy tycker samma...). Bland annat Niacinamide (en form av B-vitamin).

Dagkräm: Som följer applikationen av Snail Bee High Content Essence blir Benton Snail Bee High Content Lotion.

Solskydd: Det här solskyddet använder jag faktiskt redan - recension kommer. Bioré UV Aqua Rich Watery Gel SPF50 Pa++++. Kan säga att jag kommer fortsätta köpa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar