onsdag 6 april 2016

Exuviance Triple Microdermabrasion Face Polish

Det kan sägas att min självömkan när jag låg influensasjuk på julafton steg till oanade höjder då även denna var en produkt som inhandlades då...

Hur som, en lite kraftigare exfoliering är något jag använder 2 gånger i veckan så det är produkter som alltid går åt här hemma. Triple Microdermabrasion Face Polish är, som namnet antyder, en trippelpeeling - den exfolierar med AHA, enzym och mekaniska korn (mikrokristaller). Den ska, som peelingar gör, avlägsna döda hudceller och ge huden ny lyster. Det jag främst vill ha ut av exfolieringar av detta slag är påverkan både på finnar och förstorade pormaskar, det vill säga att exfolieringen ska minska dem.







































Triple Microdermabrasion Face Polish kommer i en silvrig tub, som en i slutet får klippa upp för att komma åt det sista av produkten (där av ingen egen bild). Ur tuben kommer en tjock persikofärgad kräm som doftar gott och fruktigt. Jag bredde på ett lager av krämen på hela ansiktet och lät den sedan verka i 2-5 minuter beroende på hur min hy kändes.

Det här är definitivt en exfoliering som känns! Det stack en hel del i min hy, på ett bra sätt. Jag avskyr mekaniska exfolieringar, därför masserade jag inte runt Triple Microdermabrasion i ansiktet. Tyvärr blev det ändå en sorts mekanisk exfoliering som var oundviklig när jag sköljde av krämen med vatten...

Jag tycker den här produkten har fungerat OK för mig som en lite kraftigare exfoliering två gånger i veckan, det vill säga effekten har varit OK. Jag har använt både bättre och sämre produkter. Det fanns dock en nackdel som jag verkligen störde mig på och som gör att jag inte kommer köpa om Triple Microdermabrasion Face Polish igen.

Denna nackdel var de mekaniska kornen. Först var det ju det att det inte gick att undvika en mekanisk exfoliering av huden eftersom detta skedde vid avsköljning av krämen, vare sig jag ville eller inte. Sedan var de små mikrokristallerna näst intill omöjliga att skölja bort helt! Så fruktansvärt irriterande. Hur mycket jag än sköljde och sköljde satt de alltid kvar några på huden när jag följde upp med serum...

Jag föredrar helt klart leave on exfolieringar framför sådana här som måste sköljas av. Särskilt när de är svåra att få bort från huden, som mikrokristallerna i Triple Microdermabrasion är...

Exuviance Triple Microdermabrasion Face Polish kostar 499kr för 75ml och finns bland annat på Skincity.

Betyg: 3 av 5. Köpa igen? Nej. Hade den varit utan mikrokristallerna - absolut! Men som den är nu går den bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar