måndag 4 april 2016

Biodroga MD Skin Booster Vitamin C Concentrate 15

C-vitamin är en ingrediens som jag (min hud) är väldigt förtjust i och Biodroga MD är ett märke jag tycker om överlag. I stort sett alla produkter jag använt från märket har varit bra. Detta serum hade jag suktat efter länge innan jag köpte det i december när Biodroga var på kampanj i Skincitys julkalender.

Skin Booster Vitamin C Concentrate 15 beskrivs som en "energicocktail" som innehåller både 15% stabiliserat C-vitamin samt hyaluronsyra (6e och sista ingrediensen). Produkten ska jobba på pigmentförändringar, jämna ut hudtonen samt ge lyster. Serumet har bara 6 ingredienser: Water, 3-O-Ethyl Ascorbic Acid, Dipropylene Glycol, Glycerine, Pentylene Glycol, Sodium Hyaluronate.




















































Serumet kommer i en opak glasflaska och doseras med pipett. Konsistensen är som vatten, det är genomskinligt och det har ingen specifik doft.

Jag använder 3-4 droppar på hela mitt ansikte. Den omedelbara effekten är att min hy som kan strama lite efter tvätt känns mjuk och återfuktad. Förmodar att det är glycerinet och hyaluronsyran som gör sitt.

De första veckorna jag använde Vitamin C Concentrate 15 märkte jag ingen större effekt. Jag provade den på natten och på dagen och tyckte visserligen att den gav fin återfuktning, men inte mer än så. Jag övergick till att använda den varje dag dagtid och plötsligt hände något... När jag kollade mig i spegeln på jobbet var hela mitt ansikte en lysterbomb trots att jag bara någon timme tidigare pudrat det matt. Jag uppfattade nästan min hy som lite fet, trots att den mitt i kalla januari brukar vara sitt torraste jag.

När jag använder den här produkten regelbundet måste jag blotta min T-zon oftare än vanligt. Normalt sett blir jag nästan alltid lite blank i T-zonen efter några timmar, och detta kombinerat med den otroliga lyster Skin Booster Vitamin C ger gör att jag fokuserar mer på matterande makeup nu. Jag har fått sådana komplimanger för min lyster när jag använt den här produkten så på mig har den verkligen gett synlig effekt.

Det här är ingenting jag använder om jag känner ett behov av att vara matt i hyn. Men de dagar eller perioder jag känner mig torr och glåmig är det min go-to! Om jag råkat köpa en kräm eller en basprodukt som min hy är för fuktfattig för är även Skin Booster Vitamin C Concentrate en riktigt bra grej. Effekten är inte omedelbar, men den kommer!

I sommar då min hy kommer vara åt det fetare hållet kommer jag pausa min användning av serumet. Men så fort hösten kryper på kommer jag att ta fram det igen.

Nackdelen med Biodroga MDs Skin Booster Vitamin C Concentrate 15 är definitivt priset... Jag köpte den som sagt under en kampanj men till fullpris får en punga ut 1149 kr och det är inte billigt, trots att serumet är riktigt drygt. Även om det är ett riktigt bra serum kan jag inte motivera ett köp till fullpris. Däremot kan jag tänka mig att köpa om det på kampanj i framtiden.

Betyg: 4,5 av 5. Det saknar det där lilla extra för att motivera det höga priset. Trots det ett riktigt bra serum som fungerat super för min hy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar