fredag 15 april 2016

Biodroga MD Even & Perfect CC Cream SPF20 Anti-Redness

Disclaimer: Jag jobbar ibland extra på Skincity där denna produkt säljs. Produkten är självklart köpt av mig och åsikterna som uttrycks är mina egna. Denna blogg är inte på något sätt associerad med Skincity.

Basprodukter är det jag tycker är roligast att testa, kanske för att det är den sminkprodukt jag inte kan leva utan pga relativt dålig hy. Biodroga MDs CC Cream inköptes för ett tag sedan när Skincity hade kampanj och innan dess hade jag spanat på den ett bra tag.

CC Cream Anti-Redness beskrivs som en allroundkräm för alla hudtyper, men specifikt för hud med ojämn hudton. Den ska verka anti ageing och innehåller en hel del återfuktande ingredienser. 

















































Förpackningen är en klassisk Biodroga förpackning. En tub i plast.


































Krämen som kommer ur tuben har en tjock konsistens, är grön och ska anpassa sig till ens hudfärg...






































...vilket den typ gör. Det vill säga, jag kommer undan med att använda den men den är typ en halv nyans mörkare än min hudfärg. Både de som är ljusare och mörkare kommer nog ha problem med färgen på krämen.

I början använde jag Even & Perfect CC Cream på lite fel sätt. Jag har alltid tänkt på CC-krämer som foundations med lite mer hudvårdande egenskaper, men som ändå ska användas ovanpå dagkräm/återfuktare. Men, Biodrogas CC Cream är verkligen en KRÄM som i en återfuktande, hudvårdande KRÄM som även ger täckning. Först använde jag alltså CC-krämen ovanpå dagkräm och applicerade ungefär lika mycket CC-kräm som jag brukar applicera foundation. Iiiinte en bra idé. Direkt efter applikation såg det bra ut, men allt eftersom dagen fortlöpte blev det till en tjock, kladdig, kaka. Fick min hy att se tio år äldre ut.

Ledordet för denna CC-kräm är tunna lager. Både för färgens och för finishens skull. Täckningen är som synes ganska hög, för att vara applicerad i ett så tunt lager. Jag kan inte använda den här produkten om jag har en återfuktande dagkräm under. Däremot fungerar den fint över till exempel solskydd med matt finish, som ofta inte räcker till för att återfukta min hy. Med puder över blir den ganska fin, även om det inte är något jag sträcker mig efter varje dag. Det beror på att jag inte tycker att den är riktigt så hudlik som jag vill att en basprodukt ska vara. Den får inte heller min hy att se så pass felfri ut som jag vill att en produkt som inte är hudlik ska göra. Jag använder den faktiskt oftast de dagar jag är hemma och bara ska ut på något ärende sådär, eftersom applikationen är väldigt snabb. Det är lätt att få Biodrogas CC-kräm att se jämn ut på huden.

Jag tycker att Biodroga MDs Even & Perfect CC Cream appliceras bäst med fingrarna eftersom den är så krämig. Med fingrarna uppnår jag även det tunna lagret som behövs för att den ska göra sig som bäst. Produkten lägger sig ganska snabbt i mina linjer i pannan, och fortsätter att lägga sig där hela dagen trots att jag stryker med fingrarna.

Priset för Even & Perfect CC Cream ligger på 459kr.

Betyg: 3 av 5. Köpa igen? Nej, jag gillade den inte tillräckligt för det priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar