tisdag 22 mars 2016

Bourjois Air Mat 24H Foundation

Inte heller detta var ett planerat köp, men eftersom jag gillar annat från Bourjois och kände att jag behövde en foundation med hög täckning och matt finish i min foundationgarderob slog jag till.

Bourjois Air Mat 24H Foundation beskrivs som sagt som en foundation med hög täckning och matt finish. Den ska sitta upp till 24 timmar och kännas lätt på huden, utan att för den delen torka ut. Jag har den ljusaste nyansen 01 Rose Ivory.






















































Förpackningen är en helt vanlig tub som är enkel att dosera ur. Det är kanske inget jag har stående framme men jag har inget emot den.


































Även om nyansens namn Rose Ivory för mina tankar till en väldigt ljus foundation med en något rosa underton så är färgen absolut mer åt det gula hållet. Den är inte heller särskilt ljus, den är något för mörk för mig och jag är ändå inte den allra ljusaste nyansen vanligtvis. Air Mat Foundation kommer i sex färger vilket såklart är ett bedrövligt färgutbud. Den riktar sig verkligen till "mellanfärgerna", varken de ljusaste eller de mörkaste nyanserna finns.





































Bourjois Air Mat Foundation gör vad den säger (nåja, nästan) - den har hög täckning och en matt finish. Första gången jag provade använde jag den över en ny primer, det fungerade inteee alls och jag trodde mina pengar var slängda i sjön. Sedan prövade jag med Laura Merciers Primer Protect, över vilken den fungerar ypperligt. För sig själv över dagkräm tycker jag inte att den är optimal, iallafall inte på min blandhud. Det kan också vara bra att veta att Air Mat Foundation luktar relativt starkt, om en är känslig för doft.

Som många matta foundations "torkar" den, eller "sets" väldigt snabbt. Det gör att jag inte vill applicera den med en borste, då blir jag streaky. Fingrarna fungerar OK men det allra bästa sättet att applicera Air Mat på min hy är med en fuktad Beauty Blender (denna gåva från ovan), då blir resultatet helt seamless och jättefint.

Jag pudrar alltid i T-zonen men egentligen är det kanske inte en nödvändighet med denna foundation. Jag har inte testat om den håller i 24 timmar, men den håller OK en hel arbetsdag. Den lägger sig i mina linjer i pannan, det gör alla foundations men vissa mer eller mindre. Air Mat gör det kanske lite mer.














































Det är definitivt en produkt som inte fungerar så bra att layer med till exempel rouge och highlighter i krämform (finishen ser konstig ut), så jag använder mina puderrouge och puderhighlighters med denna foundation.

Jag köpte min på Feelunique där den kostar ca 124kr, vilket är riktigt prisvärt.

Betyg: 3,5 av 5. Köpa igen? Ja! Framförallt på sommarhalvåret då jag dels är lite mörkare, och dels mer i behov av en matterande foundation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar