lördag 12 mars 2016

bareMinerals Complexion Rescue Tinted Hydrating Gel Cream SPF30

Disclaimer: Jag praktiserar på Skincity där denna produkt säljs. Produkten är inköpt innan min praktik påbörjades och åsikterna som uttrycks är mina egna. Denna blogg är inte på något sätt associerad med Skincity.

Complexion Rescue från bareMinerals köpte jag för nästan ett år sedan. Jag skrev ett first impression, men sedan dess har den blivit mycket lite använd.

bareMinerals Complexion Rescue beskrivs som en kombination av en foundation, färgad dagkräm och BB/CC-kräm. Jag skulle nog kalla den en färgad dagkräm med solskydd. Den ska vara mycket återfuktande och passa alla hudtyper. Jag har nyansen Vanilla 02.































































Förpackningen är en standard klämtub som är lätt att dosera ur.







"Gel cream" är bra ord för att beskriva konsistensen av Complexion Rescue. Den är krämig men tunn.

Anledningen till att jag använt Complexion Rescue så pass sällan är att jag helt enkelt inte vetat hur jag ska använda den. Den passar inte riktigt för att ersätta foundation för mig, jag vill typ inte ersätta min dagkräm med den heller...

Det stämmer verkligen att den är återfuktande. Så pass återfuktande att min hud blir glidig om jag har dagkräm och solskydd under den. Samtidigt vill jag inte använda den som enda kräm på ansiktet eftersom jag inte använder en så stor mängd att jag litar på solskyddet den ger. Men det blir ändå konstigt om jag har serum - solkräm - och Complexion Rescue ovanpå solkrämen. Det blir som att applicera solskydd innan dagkräm men jag kan inte applicera solkräm ovanpå Complexion Rescue heller eftersom den är färgad. Jag tror att min hy inte är tillräckligt torr / fuktfattig för den här produkten. Jag skulle tro att den fungerar bäst på en torr hy som kan ha dagkräm under Complexion Rescue.


På bilden ovan har jag bar hy längst till vänster, endast Complexion Rescue i mitten och till höger har jag buffat in lite bareMinerals Original Foundation.

Complexion Rescue jämnar ut min hudton ganska fint men ändå tycker jag inte att den lägger sig snyggt på områden där jag är lite torr eller där min hudstruktur är ojämn. Finishen blir väldigt "dewy" så att pudra är ett måste för mig. Dock tycker jag inte att ett puder som måste buffas in är optimalt, jag upplever att det flyttar runt Complexion Rescue på huden. Ett puder med lite täckning men som jag bara kan pressa på huden med en borste funkar bättre för mig.

Jag föredrar att applicera Complexion Rescue med fingrarna. Jag har provat att applicera med Perfecting Face Brush från bareMinerals också men tycker den lägger sig ovanpå min hud utan att smälta in så bra med den. Jag tycker resultatet blir bäst om en verkligen jobbar in krämen i huden.

bareMinerals Complexion Rescue Tinted Hydrating Gel Cream kostar 389kr och jag köpte min tub hos Skincity.

Update: Jag har börjat gilla den här produkten mer och mer sen jag skrev den här recensionen, och tycker den fungerar ypperligt ovanpå dagkrämer / solskydd som är lite matterande.

Betyg: 3 av 5. Jag använder Complexion Rescue de dagar jag inte gör något särskilt och inte orkar lägga en full makeup men den är inte optimal för min hud. Köpa igen? Nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar