torsdag 14 januari 2016

Airperfection CC Compact Cushion Foundation

...Pheeew det är inte ett enkelt, kort namn denna foundation från Pürminerals har!

Pürminerals beskriver foundationen som light, med täckning som går att bygga upp till medium. Den ska ha en mousseliknande konsistens som inte känns på huden och innehåller bland annat babassuolja och vitamin E. Den ska dessutom lugna irriterad hy och återfukta.





































CC Cushion Foundation kommer i en vit plastdosa som inte är särskilt märkvärdig. Roligare blir det när en öppnar den...







































Jag har nyans "Light" som är den ljusaste av de fyra nyanser produkten finns i. Även om den ser mörk ut i förpackningen matchar den min hudton någorlunda, den är aaaaningens mörk men jag kommer ändå undan med att använda den när jag är mitt blekaste jag.













































Utan smink.














































Med Airperfection CC Compact Cushion Foundation.


Denna foundation har en otroligt tunn konsistens och en svag blommig doft. Trots att den beskrivs som lätt till medium täckande, tycker jag att den täcker riktigt bra. Särskilt när den pressas på huden med den medföljande applikatorn. Jag tycker det fungerar så pass bra att applicera med den rosa svampliknande paden som följer med att jag inte ens provat att applicera med fingrar. Det känns dessutom ohygieniskt att doppa fingrar i svampen.

Den har en lätt känsla på huden, även om det känns att jag har något på mig. Den smälter in otroligt fint och det är svårt att se lagret av foundation på huden, även när en kollar nära.

CC Cushion Foundation fungerar lika bra ovanpå en glansig dagkräm med SPF i som ovanpå en mattare dagkräm. Jag pudrar alltid ovanpå foundation, då håller den sig snygg minst 10 timmar på mig, detta utan primer. Jag tycker den ser bra ut när jag just applicerat den, och den ser ännu bättre ut efter några timmar när hudens naturliga oljor blandat sig med den.

Jag kan inte uttala mig om huruvida den lugnar irriterad hy eftersom min hy inte varit jätteupprörd på sistone. Ett minus är såklart det snäva nyansutbudet som rent ut sagt är tragiskt...

Den här produkten har på kort tid blivit en av mina all time favoritfoundations. Jag haffade mitt ex på Feelunique på Black Friday och fick den till ett oerhört bra pris. Dock brukar det oftast vara för bra för att vara sant om det är så billigt. Jag reflekterade inte över det när jag köpte den utan tänkte att det berodde på just Black Friday, men Feelunique säljer den fortfarande till ett misstänksamt billigt pris. Trots att det inte verkar vara något synligt fel på min produkt skulle jag inte köpa den därifrån igen. Vad jag kan se innehåller inte den som säljs på Feelunique någon SPF medans den som säljs i Sverige innehåller SPF 50, jag vet inte om det är vad som påverkar priset så mycket...

Betyg: 5 av 5. Köpa igen? Ja! Men då från till exempel Hudoteket där den kostar 565kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar