lördag 18 april 2015

Det stora Dr Alkaitis-inlägget

I december/januari började jag testa delar av Dr Alkaitis hudvårdsserie för att senare köpa testkitet och hårdtesta alla produkter tillsammans. Vissa produkter i resekitet räckte bara en månad medan jag fortfarande använder andra (!). Jag var verkligen nyfiken på att testa dessa produkter eftersom de är så fruktansvärt dyra att köpa i fullstorlek. Jag är en riktig slösa som får mer cravings ju dyrare produkter är (oftast). Resekitet kostade 590kr och jag köpte det på Naturkroppsvård.

Generellt kan jag säga att Dr Alkaitis hudvårdsserie passade mig bra under de kalla månaderna då jag tenderar att bli väldigt torr och känslig i huden. Det märks att många utav produkterna är anpassade för att användas tillsammans, något jag tycker kan vara ett minus om man inte vill köpa en hel serie produkter. Det finns vissa godbitar som är mer värda än andra.






































1. Purifying Facial Cleanser
En ganska lös gelé som luktar gott och fräscht. Baserat på castilletvål med en rad oljor och örter i på det. Jag gillar rengöringen, den tar bort smink och smuts grundligt redan vid första tvätten. Den är inte återfuktande men heller inte uttorkande.

Jag tror inte att den haft någon större effekt på min hy förutom att rengöra den på ett bra sätt. Men även om den är bra, är den värd 490kr i fullstorlek? Nej, det är den inte. Det finns billigare rengöringar som är lika bra. Det skulle vara om man vill ha något "raw" och med mycket ekoingredienser samt har endel slantar över kanske.

Betyg: 3,5 av 5. Hade den varit mer prisvärd hade betyget varit högre.


2. Organic Soothing Gel
Ett geleaktigt löst serum som luktar likadant som rengöringen. Rekommenderas till inflammerad hud och består av en bas på aloe veragel och trollhassel med en rad olika örter adderade, till exempel nässla, kamomill och myrrha.

Det här är min favoritprodukt i hela serien (eller, delad förstaplats)! Det är ett serum som återfuktar och lugnar. Jag har varit ute i kyla och jobbat på kyllager utan att få min vanliga rodnad i huden när jag använt den här produkten. I några veckor använde jag den under natten och upplevde huden som väldigt lugn och fin på morgonen när jag vaknade.

En stor förpackning kostar 490kr och räcker läääänge. Dock är förpackningarna inte särskilt tåliga, min gick sönder när jag flög till Skåne (därav tejpen...)

Betyg: 5 av 5! Köpa igen? JA!



3. Organic Repleneshing Serum
Ett serum med en konsistens som nästintill liknar vatten. Det sägs vara antiinflammatoriskt och ska balansera huden. Bland ingredienserna finns som i de andra produkterna aloe vera, trollhassel och en rad olika örter.

Jag gillar inte konsistensen på serumet. Jag vill ha något som känns som ett serum. Visst, det kan vara tunt men det ska inte likna en toner mer än ett traditionellt serum!

Serumet återfuktar huden bra men förutom det märker jag inga positiva effekter av det. Det har fungerat bra som ett kvällsserum både kombinerat med Dr Alkaitisprodukter och med produkter från andra märken, men effekten jag vill ha av ett nattserum uteblir. Huden får ingen extra lyster eller jämn hudfärg eller så - den blir helt enkelt bara återfuktad.

Med det sagt är produkten inte värd priset på 490kr.

Betyg: 2 av 5. Köpa igen? NÄ!



4. Organic Day Cream
En dagkräm "boostad med vitamin C och E" som även ska fungera anti-ageing och ge huden ett hälsosamt glow. Innehåller örter och en del blomextrakt och ska dessutom innehålla "naturlig SPF" men det framgår inte hur mycket.

Krämen är ganska lös men ändå väldigt återfuktande. Det jag störde mig på när jag använde den med andra produkter än Dr Alkaitis var att den var svår att smörja på hela huden - den går in i huden så pass snabbt. Används den tillsammans med Soothing gel eller Replenishing Serum märks detta inte av lika mycket dock... Och även om den går in snabbt i hyn lämnar den verkligen ett hälsosamt glow. Under vintern tycker jag det har fungerat men under det varmare halvåret... Nä, då tror jag inte att jag hade gillat det. Är man vääääldigt torr är det nog bra men jag som får mer normal hy under sommaren hade nog blivit glansig av dagkrämen då.

Effekten på min hud har varit VÄL återfuktad. Jag har inte känt mig i närheten av torr eller stram och jag har inte fått mer finnar när jag använt produkten. Har man en foundation som är väldigt återfuktande och/eller lystergivande kanske inte dagkrämen fungerar sååå bra dock, eftersom den av sig själv ger ganska mycket glow.

Priset på denna kräm då? 790kr. Det är faktiskt lite att ta i och jag tveeeeekar på om den är värd så mycket pengar. Jag upplever den faktiskt inte som SÅ dryg heller så... Nej. Inte värd det.

Betyg: 3 av 5. Trevlig produkt när det är kallt men inte särskilt prisvärd, tyvärr. Köpa igen? Tvivlar på det.



5. Organic Night Cream
Nattkrämen innehåller bland annat vitamin A, B, C och E och ska även den boosta hudens glow. Jag tycker nattkrämen och dagkrämen är snarlika både i konsistens och i effekt på huden. Precis som dagkrämen är nattkrämen svår att "smörja runt" eftersom den går in i huden så snabbt, men den lämnar ändå huden väldigt glansig.

Det är svårt att beskriva, men hyn får en speciell yta av de här krämerna. När jag tar på huden känns det nästan klistrigt mot fingertopparna, men krämen känns liksom inte klistrig huden. Jag blir iallafall VÄL återfuktad även av denna kräm. Nattkrämen har jag faktiskt också i fullstorlek men vad som motiverade det köpet på 790kr kan jag inte säga... Det är helt klart en bra nattkräm, jag tror bara inte ren återfuktning är värt så mycket för mig. Det kan jag få lika bra från andra billigare krämer. För de pengarna vill jag att nåt konkret ska hända, typ finnar dämpas, hudtexturen förbättras... något bara.

Betyg: 3 av 5. Bra nattkräm men inte heller denna prisvärd. Köpa igen? Nej.



6. Organic Eye Cream
Min andra favoritprodukt ur serien! Ögonkrämen ska reducera svullnad, mörka ringar och fina linjer med hjälp av bland annat vitamin A, C och E, samt grönt te. Innehåller även naturlig SPF (taaack för ögonkräm som gör det!) även om det inte framgår hur mycket.

Konsistensen på ögonkrämen är tjockare än dag- och nattkrämen. Den ger dock lite samma effekt - det blir glansigt där jag klappat in den runt ögonen. Jag lider inte jättemycket av varken svullnad eller mörka ringar, men tycker ändå att jag känt mig något ljusare och utjämnad under ögonen. Den återfuktar djupt men rår inte på de väldigt fina linjerna jag har runt ögonen, egentligen inget jag förväntade mig heller.

Det bästa med krämen är hur otroooligt dryg den är. Min provburk på 5ml har jag använt i snart 4 månader, och den är inte ens nära att ta slut. Det gör krämen sjukt prisvärd, även om förpackningen på 15ml kostar 490kr. Den gör det den ska och känns prisvärd. Favorit!

Betyg: 5 av 5! Köpa igen? Ja!



7. Nourishing Treatment Oil
En olja som beskrivs som "mirakel på flaska" och ska kunna användas över hela kroppen inklusive ansiktet för intensiv återfuktning. Gjord på en bas av bland annat jojoba och nyponfröolja med vitamin E och gurkmeja i.

Jag har knappt använt den här oljan eftersom den helt enkelt känts överflödig då resten av produkterna återfuktat så himla bra. Den luktar dock gott så jag kanske ska prova att ha den som oljekur i håret eller på kroppen.

Eftersom jag inte direkt testat oljan kan jag inte ge den något rättvist betyg. Den kostar iallafall 790kr vilket känns i dyraste laget... De få gångerna jag haft den på huden i ansiktet har jag då inte upplevt något mirakel!


Sammanfattningsvis är Dr Alkaitis huvårdsserie väldigt dyr och ingen av produkterna är prisvärda förutom Soothing gel och ögonkrämen. De kanske fungerar bättre på en mognare hy som är torrare än min, även om jag räknar mig till torrisarna under vinterhalvåret. Produkterna passar min känsliga hy och har inte förvärrat min hormonella akne på något sätt, men inte heller förbättrat/dämpat den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar