torsdag 1 januari 2015

John Masters Organics Evening Primrose Schampo & Citrus Neroli Balsam

Gott nytt år!

Jag firar det nya året med inlägg nummer 100, anklår och chokladmousse. Samt två trevliga hårprodukter.


JMO Evening Primrose Schampo
Detta är ett schampo för torrt hår som ska rengöra håret skonsamt. Det innehåller bland annat proteiner, aminosyror och en rad olika oljor.






















































Flaskan är en plastflaska på 236ml som är halvtransparent, ett plus för det eftersom det är enkelt att se när produkten är påväg att ta slut. Det doftar örtigt, blommigt och fräscht och schampot i sig är precis som ett kommersiellt schampo i konsistensen. Doften sitter kvar i håret samma dag som schamponering men försvinner sedan från mitt hår.

Schampot tvättar rent håret bra, jag schamponerar dock alltid två gånger för säkerhetsskull. Jag upplever mitt hår som mindre trassligt efter schamponering, något jag brukar ha problem med när det kommer till ekologiska schampon. Schampot reder faktiskt ut håret riktigt bra för att vara ett schampo, även om det krävs balsam efter för att det inte ska finnas tovor.

Nackdelarna jag upplever med schampot är att det inte är särskilt drygt och kanske något för återfuktande för mitt hår. Flaskan har räckt i ca 1,5 månad vilket jag tycker är bra, då tvättar jag håret runt 1-2 gånger per vecka. 1,5 månad för £16 är ett acceptabelt pris för mig.

Betyg: 4,5 av 5. Ett bra schampo som jag kan tänka mig att köpa igen under vintern, då mitt hår är lite torrare än under sommaren.



JMO Citrus Neroli Balsam
Detta balsam ska enligt JMO reda ut håret samt stimulera hårväxt. Det ska få håret att se tjockare ut och göra det glansigt.

Balsamet luktar gott av citrus, inte heller denna doft sitter kvar i håret längre än samma dag som tvätt. Konsistensen är relativt lös för att vara ett balsam och jag upplever det inte lika drygt som andra ekologiska balsam jag använt. Jag behöver själv reda ut håret med fingrarna för att det ska bli helt tovfritt men balsamet hjälper definitivt till. Håret blir utrett och glansigt men till skillnad från till exempel Aubrey Organics balsam kan jag ha detta balsam kvar i håret mycket längre utan att det blir fett. Jag tycker det är ett måste att låta det sitta en stund till och med. Då blir mitt hår nästan alltid helt utrett och känns som sammet när jag sköljt ur det.

Nackdelen med balsamet är att det är något odrygt, men det räckte ändå nääästan lika länge som schampot. Dock behöver jag ganska mycket produkt i håret för att det ska komma till sin fulla rätt. Jag kan inte heller påstå att mitt hår ser tjockare ut efter användning.

I kombination med Evening Primroseschampot har mitt hår kanske blivit nåågot för återfuktat men definitivt glansigt och fint. Två dagar ser det rent ut, den tredje dagen efter tvätt börjar det dock se fett ut och då får jag gripa in med torrschampot.







































Detta är dagen efter tvätt - i väldigt gult badrumsljus. Inte jätterent men inte heller fett. 

Betyg: 5 av 5. Köpa igen? Absolut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar