tisdag 11 november 2014

Zuii Flora Liquid Foundation i Natural Fair

Denna foundation har jag velat ha ett bra tag. Zuii är ett ekologiskt Australiensiskt märke som använder sig av bland annat ekologiska blommor i tillverkningen av sin make up.

Zuiis flytande foundation ska täcka bra utan att "kännas" på huden och beskrivs som mediumtäckande. Innehåller bland annat E och C-vitamin. Jag köpte Zuiis foundation i Natural Fair hos Pure Makeup för 365kr. Snabb frakt!

Natural Fair beskrivs som en mediumfärgad ton med rosa undertoner. Zuii har ljusare färger i sitt sortiment men denna nyans passar mig som är väldigt ljus. Jag har mer neutrala undertoner i min hy men de rosa undertonerna fungerar ändå.














































Förpackningen är av plast med en pumpfunktion. En pump är perfekt dosering för hela ansiktet, plus för detta tycker jag! Det är tråkigt när pumpar inte är anpassade till själva krämen/foundationen, det blir ett sådant slöseri med produkt (hej Nourish ögonkräm!).































Ut ur pumpen kommer en ljus krämig foundation med rosa undertoner men ändå relativt neutral. Den doftar ganska starkt och blommigt men det är inget som stör mig. Foundationen appliceras bäst med fingrarna genom att en verkligen smörjer in den i huden. Då blir den nästintill osynlig. Jag har provat att applicera den med kära Expert Face Brush från Real Techniques men det gav inget bra resultat, den la sig ovanpå huden som en hinna och det såg inte vidare snyggt ut.





Som vanligt läggs något sorts soft focus filter på bilderna vid uppladdning till Blogger :( Både min hy och foundationen ser bättre ut än vad de är!


Jag upplever täckningen precis som den beskrivs - medium. Den går att bygga på lite utan att jag upplever den som kakig. Finishen är halvmatt - är en väl återfuktad eller oljig i hyn tillåter Zuii foundation detta att lysa igenom. Produkten känns relativt återfuktande men det är svårt för mig att säga eftersom jag alltid är väl återfuktad innan jag applicerar foundation. Hudtonen jämnas ut fint och den täcker faktiskt blemmor och knottror ganska bra.

Dock håller jag inte med om att den inte skulle kännas av på huden. Gör jag grimaser med ansiktet känns det definitivt att något är där, även om det inte känns som en kakig mask.

Mina förväntningar på Zuii Flora Liquid Foundation var så höga att jag nog ändå känner mig något besviken. Det är verkligen ingen dålig produkt men den har inte det där lilla extra jag vill ha av en foundation (typ i finishen, applikationen och känslan).

Betyg: 2 av 5. Köpa igen? Hmm njääe tror inte det.

Update: Jag gav produkten en 4a från början men sänker nu ner det till en 2a. Denna foundation oxiderar på mig och blir efter ca 30 min 1-2 nyanser mörkare, vilket ser helt galet ut. Väldigt tråkigt på en så dyr produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar