torsdag 13 november 2014

May Lindstrom Skin 'The Blue Cocoon Beauty Balm Concentrate'

Det här lyxiga hudbalsamet köpte jag förra året och har använt lite till och från. I början använde jag det som nattkräm för att sedan ta en paus. Sedan i våras har jag inte använt det alls men för några veckor sedan började jag använda det igen men den här gången som punktbehandling på finnar.

Produkten beskrivs som ett aromaterapeutiskt hudbalsam som ska vara antiinflammatoriskt och lugnande. Den ska bidra till läkning av akne, rosacea samt eksem och rekommenderas till känslig, inflammerad hy. Jag tyckte att min hy lät perfekt för den här produkten och var därför sååå entusiastisk när jag började använda den. I ingredienslistan återfinns bland annat kameliaolja, kakaosmör, marulaolja med mera.

































































Förpackningen är (som alla May Lindstroms förpackningar) av svart glas som känns tung och lyxig. Den innehåller 50ml och kostar 1119kr (köpt på alice&white), så mycket pengar lägger jag väldigt sällan på en och samma produkt och därför hade jag mycket höga förväntningar.

Balsamet är i fast form i förpackningen men smälter till en olja mellan fingrarna. Doften är LJUVLIG, det är verkligen aromaterapi för mig. Efter smörj i ansiktet brukar jag sätta händerna över näsan och andas djupt, helt underbart.

Eftersom det är en olja blir ansiktet glansigt så jag använde den som sagt som nattkräm. Den både går in i huden och lägger sig utanpå. Detta innebär att den kladdar endel på kudden och tyvärr upplevde jag att doften satte sig i kudden och blev rätt ofräsch efter ett tag. När den väl satt sig i örngottet gick den inte heller bort helt i tvätten vilket är synd. Balsamoljan är dryg så endast en liten klutt är nödvändig för hela ansiktet.

Jag kanske hade för höga förväntningar med tanke på produktbeskrivningen men kan säga att balsamet hade absolut noll effekt på min akne. Det är skönt att smörja in sig med och återfuktar bra men har varken läkt, förbättrat eller förvärrat min akne eller hy i stort. Iallafall inte när jag använde balsamet som nattkräm. När jag använder den som punktbehandling på finnar under natten upplever jag att den har mer effekt, hur det nu är möjligt? Kanske beror det på att jag applicerar en större mängd över ett mindre område, vilket gör den mer koncentrerad? Som punktbehandling upplever jag faktiskt en del av de fördelar som beskrivits. Finnar läker aningen snabbare än vanligt och finnar som är påväg upp blommar kanske inte ut fullt.

Sammanfattningsvis ett skönt och otroligt väldoftande hudbalsam som jag inte anser är värt det höga priset, iallafall inte för mig. Det finns andra hudbalsam med ungefär samma effekt på huden till betydligt lägre priser.

Betyg: 3 av 5. En bra produkt men det höga priset drar ner betyget, jag är inte beredd att betala ett så högt pris för en produkt som inte har mer effekt. Köpa igen? Nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar