fredag 23 maj 2014

confession

Jag har nu, för första gången på ett år köpt mina första icke-naturliga/ekologiska skönhetsprodukter.

Jag lider av hormonell vuxenakne (hade knappt problem i tonåren, ironiskt va) som förbättrades sååå mycket när jag började använda naturliga och ekologiska produkter. Dessutom känns det bättre för mig att veta att jag inte har något kemiskt och läskigt på huden. Men, som med mycket annat jag provat förbättrades huden jättemycket för ett år sedan när jag började med naturligt/ekologiskt. Sen har den bara blivit sämre och sämre igen.

Därför mailade jag hudoteket och bad om prover på Biolines Primaluce-serie, som vad jag kunnat se ändå inte innehåller de värsta bovarna ingrediensmässigt (även om jag knappast är en INCI-expert så vet jag att parabener och phenoxyetanol är något jag vill undvika). Jag har nu använt proverna i snart en vecka och märker verkligen en skillnad. Knottror har minskat, finnar blommar upp men dör ut direkt och min hy är inte det minsta irriterad eller blemmigare än vanligt.

Jag är numera mån om att prova så pass starka produkter innan jag köper något, då jag för två år sedan köpte Jan Mariniprodukter för säkert över 4000kr, som inte passade min hy alls. Jag var jättenoga med att vänja in huden med produkterna, inte ta allt på en gång. Men när jag använt Jan Marini i 4 månader hade jag fortfarande samma smärtsamma cystiska akne jag utvecklat så fort jag börjat använda dem. Det var riktigt depp att läsa om såååå bra (och dyra) produkter som Jan Marini som hjälpt så många, så hade de totalt motsatt effekt på mig.

Jag har även använt Nimue, vilket min hy tålde. Blev inte finnigare men de gjorde heller ingenting för att minska finnarna.

Nu är det dags att prova något nytt. Jag har köpt Biolines Primaluce Exfoliating Renovating Serum samt masken i samma serie. För det har haft så bra effekt när jag provat. Jag kommer dock köra naturlig hudvård i övrigt och bara använda dessa produkter sparsamt under sommaren. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar