lördag 11 januari 2014

Vapour Atmosphere Soft Focus Foundation

Vid min senaste beställning från Naturisimo passade jag även på att köpa lite tester. Ett av testerna var en foundation jag varit nyfiken på ett tag, Soft Focus från Vapour Organic Beauty!






























Soft Focus Foundation är 100% naturlig, ska balansera alla hudtyper och ska ge medium till full täckning utan att kännas tung.

I provförpackningen tyckte jag färgen (den ljusaste, 100) såg mörk ut. När applicerad var den dock väldigt bra färgmässigt. Jag använde min favvo-Real-Techniques-borste till applikation. Jag grundade som vanligt med nyponfröolja och sedan min dagkräm från Weleda (Almond Sensitive Skin Cream). Dessa återfuktar mig bra, skulle inte säga att huden är oljig eller så men inte heller torr.

Det första jag tänkte när jag började applicera var hur otroligt lite foundation som behövdes. Jag doppade borsten lite lätt i locket på provburken och hade bara lite på den när jag började. Det visade sig räcka till hela ansiktet. Från mycket lite produkt får man otroligt hög täckning. Jag blev överraskad över hur bra täckningen faktiskt är! Trollade bort röda partier och småplitor i ett kick!





























Nu blev bilderna lite väl soft focus här men man ser iallafall. Vänster osminkad, mitten med foundation och höger foundation och puder.

Det enda som jag inte gillade med Soft Focus Foundation är hur otroligt glansig jag blev. Den ger VERKLIGEN lyster vilket är jättefint när man är nysminkad som jag var på bilden, men efter att haft på sig foundation i 8 timmar ser det inte lika fint ut. Jag föredrar foundations som är lite mattare från början och sedan ger lyster när de blandar sig med hudens naturliga oljor. Dessutom rekommenderas den här produkten för de med fet/kombo-hud, vilket jag starkt skulle avråda ifrån. Har man finnar är man antagligen inte ute efter en foundation som får en att se glansig ut och har man fet hy lär det bli smörpaket direkt!

Jag som har torr hy för det mesta men med underlaget jag hade när jag testade räknas som normal kände mig absolut tvungen att pudra ner foundationen. Soft Focus passar nog inte så bra ihop med puder dock, eftersom den är så pass blöt på huden blir den lite kakig, även om jag försökte använda så lite puder som möjligt. Jag upplever även att jag måste pudra vilken foundation jag än har då de annars åker runt så mycket på ansiktet, och tyvärr tror jag det definitivt skulle hända utan att ha pudrat på Soft Focus.

Jag skulle rekommendera den här produkten för de med jättetorr hy, som känner sig torra även efter att ha grundat med hudvård. Synd att den har så hög täckning men samtidigt blir så glansig, hade den varit något mattare hade jag köpt den. Den skulle komma bra till hands under diverse acneutbrott jag får då och då.

Jag kan tänka mig att den passar utmärkt i fotosammanhang, ni ser ju själv hur otroligt fin min hy ser ut på mittenbilden!

Betyg: 3,5 av 5. Hade den varit mindre glansig och mer hållbar hade det varit en klar 5a, men tyvärr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar