lördag 18 januari 2014

Florscent Aqua Floralis Mimosa

Är det någonting jag har svårt för att hitta ekologiskt/naturligt är det parfym. Jag är allt för fast i mina kommersiella parfymer trots att jag vet att de innehåller hudirriterande och hormonstörande ämnen. Det enda nyårslöftet jag hade i år var dock att försöka gå över lite mer till ekologisk parfym och hitta samt köpa en fullsize flaska av någon doft jag verkligen gillar.

Jag har provflaskor på några Love & Toastdofter men tycker inte om dem alls. De luktar fööör mycket alkohol. De flesta ekologiska parfymer jag har doftat på har luktat för mycket alkohol för min smak (undantaget de oljebaserade såklart) och jag har inte hittat någon doft som känns rätt för mig.

Bland "vanliga" parfymer älskar jag Elie Saabs Le Parfum, Chanel Chance Eau Fraiche, Chloés Chloé, och Dolce Gabbanas La Lune för att nämna några. Jag gillar söta fräscha dofter, men inte sötsliskiga eller för tunga. Svårt! Jag har prover hemma från Tzi La men det var ingen doft jag fastnade för.

För ett tag sen beställde jag hem prover från Florascent. När jag luktade på de små provflaskorna tyckte jag det luktade såå äckligt och starkt/alkoholigt. Men idag satte jag ändå på mig Mimosa bara för att prova.























Bildkälla.

Mimosa doftar av mimosablommor från södra Frankrike, rosor, violblad, tonkabönor och rosenträ.

Vid första sniffningen gillade jag inte ALLS. Allt för stark doft. Nu har den suttit på i 4-5 timmar och skillnaden är stor! Det är en mjuk och mild blomdoft som luktar vår. Den är inte så syrlig/fräsch som just jag föredrar men luktar verkligen gott iallafall. Den luktar absolut inte alkohol längre.

Jag vill känna inför en parfym att den är så god att jag vill duscha mig i den. Jag gör självfallet inte detta men jag vill vara så attraherad av doften att jag ska vilja liksom! Den här parfymen känns som en sådan doft som lätt kan bli för mycket och kvalmig, för mig iallafall. Den passar inte på mig så pass att jag när jag kramar någon vill att den personen ska få en whiff av just den doften. Men men alla är olika!

Jag kommer inte köpta den här doften eftersom jag inte fastnat tillräckligt mycket för den för att punga ut 715kr för 60ml. Men kul att prova! Även hållbarheten verkar bra för en ekologisk parfym, så jag ser fram emot att prova mer från Florascent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar