lördag 29 juni 2013

Favvosmoothie & hur man är billig och ekologisk

Varje dag dricker jag den här underbart goda drycken. Vad som behövs är en mixer och dessa ingredienser:

1 ekologisk banan - om den är stor tar jag en halv, annars en hel. TRO mig det blir skillnad i smak mellan ekologiskt och icke-ekologiskt!
1 rågad dl ekologisk kokosmjölk
1 rågad dl vaniljyoghurt
3 st frysta hallon - gillar man hallon, ha i mer. För mig är det perfekt med tre, då finns de där men tar inte över smaken.
2-3 isbitar
1 msk kakao
~1 msk manukahonung - Oftast lite mindre. Smoothie är perfekt att ha manukahonung i eftersom den aldrig hettas upp och därmed behåller sina egenskaper!

Hur är man billig och ekologisk? Först och främst äter jag inte endast ekologiskt - men så mycket jag kan. Jag önskar att jag hade möjligheten att äta det mer, men min plånbok och utbudet där jag bor tillåter inte det. Dock sparar jag in på chips/godis som kostar mycket pengar i längden.

Den främsta sidan jag använder mig av när jag beställer hud, hårvård och smink är naturisimo. De har även t.ex. spirulinapulver som är lite billigare att köpa där ifrån. För att köpa t.ex. ekologisk handtvål krävs lite mer planering än om man går till ÖB, men det är något jag tycker är roligt, att hitta var man kan få saker billigast. iHerb är en bra sida, men man luras lite av de låga priserna då frakten trots allt är dyr och ju mer man beställer, desto dyrare frakt. Den är bra om man är i akut behov av någonting då leveransen är så snabb. Annars surfar jag runt alla svenska sidor med naturell hudvård och jämför storlekar med pris och frakt. Är det något jag verkligen vill prova kan jag lägga ut lite mer pengar och så har jag mina favoriter som jag gärna spenderar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar